درمان اسکولیوز با ورزش
28 مارس
gimnasadmin

اسکولیوز چیست؟

اسکولیوز به انحراف غیرطبیعی در ستون فقرات  گقته می شه ، که ممکنه در هر قسمتی از ستون فقرات ایجاد شه. این انحنا اغلب در بالای ستون فقرات و کمر هست . این مشکل اکثراً تو کودکی یا دوران نوجوانی پیدا میشه، وقتی که فرد به سرعت در حال رشده، و در زنان بیشتر از مردان اتفاق میفته.

اکثر افراد مبتلا به اسکولیوز علائم زیادی ندارن، ولی بعضیا ممکنه به خاطر انحنای ستون فقرات به یک سمت خم بشن یا شانه و باسن‌شون از حالت معمولی خارج بشه.

افرادی که تمایل به اصلاح ندارند فقط باید یاد بگیرن الگوی حرکتی درستی داشته باشن و اگر رعایت نشه در دراز مدت باعث بدتر شدن پاستچر می‌شه و قامت فرد حالت خوبی نخواهد داشت و استایل درست رو از دست خواهد داد  ولی با توجه به شدت انحنا و سن فرد، پزشک متخصص ممکنه از روش‌های درمانی مثل استفاده از بریس برای کودکان و برای بزرگسالان  شرکت در جلسات فیزیوتراپی یا تمرینات اصلاحی پیشنهاد بده.

تعداد خیلی کمی از افراد ممکنه در نهایت نیاز به جراحی داشته باشن. از عوارض احتمالی این مشکل میشه به درد مزمن، مشکلات تنفسی و کاهش توانایی برای انجام ورزش اشاره کرد

اسکولیوز و برنامه های ورزشی

اسکلیوز در چه سنی اتفاق می افتد؟

خب، افرادی که این بیماری دارند، ستون فقراتشون یه جاهایی منحنی میشه، شکلش مثل C یا S می شه. این انحنا میتونه تو هر سنی اتفاق بیافته، ولی خب معمولاً این مشکل تو سن۱۰ تا ۱۲ سالگی یا دوره نوجوانی به‌وضوح بیشتر مشهود میشه.

با اینکه اگه اسکولیوز تو نوزادان خیلی نادره، ولی میتونه افرا دو پیش از سه سالگی هم تحت تأثیر قرار بده. در اکثر موارد، علت قطعی برای این انحنا تو ستون فقرات پیدا نمیشه. این بیماری گاهی هم با مشکلات دیگه مثل فلج مغزی، دیستروفی عضلانی یا اسپینا بیفیدا همراه میشه.

علایم اسکلیوز

اسکولیوز باعث ظاهر شدن علائم مختلفی می‌شود. در زیر به چند نشانه از این بیماری اشاره می‌شود:

  • یک از نشانه ها شانه‌های ناهمواراست
  • مورد بعدی برجستگی یک طرف تیغه شانه نسبت به قسمت دیگر
  • حالت کمر ناهموار نیز می تواند مورد دیگری از علایم باشد
  • یک لگن بالاتر از قسمت دیگر نیز معملا شایع است
  • همچنین رو به جلو بودن یک طرف قفسه سینه نیز جزو موارد شایع است
  • برجستگی در یک طرف کمر هنگام خم شدن هم از این موارد است
  • متفاوت بودن طول پاها را نیز نباید از قلم انداخت

بعضی از این نشانه‌ها ممکن است منجر به کمردرد شوند، اما به طور کلی این شرایط دردناک نیستند.

 

انواع انحنای ستون فقرات را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  1. اسکولیوز ایدیوپاتیک (Idiopathic): یه جور انحناست که دلیلش کلا مشخص نیست. تو ۸۰ درصد موارد، دکترا هیچ دلیل دقیقی پیدا نمی‌کنن که بگن چرا ستون فقرات خم میشه.

 

  1. اسکولیوز مادرزادی (Congenital): این وضعیت وقتی شروع میشه که نوزاد قبل از تولد داره رشد میکنه. مشکلاتی که تو مهره‌ها و کمر پیش میاد، باعث میشه که ستون فقرات خم بشه. گاهی این مشکل تو کودکی مشخصه و گاهی هم تا دوران نوجوانی مخفیه.

 

  1. اسکولیوز عصبی (Neuromuscular): این حالت از مشکلات عضلانی ایجاد میشه، ناشی از مشکلاتی مثل اسپینا بیفیدا یا شکاف مادرزادی مهره‌ها، فلج مغزی یا آسیب نخاعی. این مشکلات گاهی به ماهیچه‌ها آسیب می‌زنن و خب از ستون فقرات به خوبی مراقبت نمی‌کنن. به‌همین دلیل ستون فقرات خم میشه.

 

  1. اسکولیوز دژنراتیو (Degenerative): این مشکل بیشتر برا بزرگ‌ترها پیش میاد و به خاطر ساییدگی دیسک‌ها و مفاصل ستون فقرات که با سن شروع به چله چله شدن میکنن، ایجاد میشه.

 

آیا اسکولیوز قابل درمانه؟

ببین، درمانی که برای این مورد واسه هرکس در نظر گرفته می‌شه، به شرایط شخص وابسته ست. برای بچه‌هایی که انحنای ستونشون یه کم خفیفه، معمولاً دستور درمانی خاصی نمیخوان. اما با این حال، باید همیشه چشمشون رو به وضعیتشون نگه دارن تا بفهمن داره بهتر میشن یا نه.

ما توی “آقا و خانم فیت” به شما توصیه می کنیم که توسط متخصصین ما شرایط شما بررسی بشه و مانند تمامی مراجعین قبلی با ورزشهای حرکات اصلاحی زیر نطر مربی ، می شه این مشکل رو با تمرین و ورزش حل کرد.

برای مثال این عکسها رو ببینید. عکسهای قبل و بعد زا چند تا از مراجعینمون هست:

 

چطور می‌شه اسکولیوزو شناسایی کرد؟

بیشتر افراد که انحنای شدیدی دارند متخصصان ما بدون عکس و ام آرای بهتون میگن شدت عارضه چقدر پیشرفت کرده .

پیدا کردن اسکولیوز معمولا به این راه‌ها انجام میشه: دکتر از طریق یه معاینه، عکس برداری با اشعه ایکس، رادیوگرافی ستون فقرات، سی تی اسکن یا ام آر آی . بعد دکتر اندازه انحنا رو چک میکنه و شدتش رو با یه سیستم اندازه‌گیری مشخص میکنه. اگه انحنا بیشتر از ۲۵-۳۰ درجه باشه، به عنوان مشکل جدی در نظر گرفته میشه. انحناهای بیش از ۴۵-۵۰ درجه معمولا نیاز به درمان‌های جدی‌تر دارند.

یه آزمون هم که گاهی دکترها و مدارس ازش استفاده می‌کنن، آزمون خم شدن به جلوی آدام نام داره. تو این آزمون، تو فازی که فرد با پاها به جلو میخوره و از ناحیه کمر ۹۰ درجه خم میشه، از هر گونه ناهمتناسبی یا انحراف غیرطبیعی تو ستون فقرات به راحتی میشه فهمید. این آزمون یه راه ساده‌تره برای شناسایی اولیه مشکلات، ولی برای تصمیم‌گیری دقیق‌تر و تعیین نوع و شدت تغییرات، لازمه که عکس‌های رادیوگرافی گرفته .

 

آیا اسکولیوز خطرناک است؟ خطرات این بیماری چیست؟

آیا اسکولیوز خطرناک است؟ این سوال ممکن است در ذهن برخی افراد پیش آید. بررسی خطرات اسکولیوز و دلایل نگرانی برخی افراد از عوارض آن، مسأله‌ای است که باید درباره آن صحبت شود. افرادی که در این زمینه اطلاعات کمی دارند، ممکن است تصور کنند که اسکولیوز می‌تواند به فلج افراد منجر شود. این درست است که این بیماری نقش مهمی در انحراف ستون فقرات افراد ایفا می‌کند، اما نباید فراموش کرد که این وضعیت تا حدی که فلج ایجاد کند نمی‌رسد.

فلج شدن فقط وقتی اتفاق می‌افتد که نخاع و اعصاب مربوط به این ناحیه آسیب می‌بینند. همانطور که درباره انحراف ستون فقرات گفته شد، این مشکل منجر به کاهش عملکرد فیزیکی افراد می‌شود، به ویژه افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند. در این وضعیت، یک بخش از ستون فقرات ضعیف می‌شود و فرد قادر به انجام کارهای روزمره‌اش مثل خوردن یا راه رفتن به صورت معمولی نمی‌باشد. اما با استفاده از تکنیک‌های اصلاحی و درمانی، می‌توان به این مشکل غلبه  کرد و آن را درمان کرد

 

روشهای کلی درمان اسکلیوز:

درمان با تمرینات اصلاحی:

اگر تحت نظر یک متخصص با دانش و با تجربه تمرین کنید ، قطعا می تونید بهبودی خودتون رو بدست بیارید. گافی هست که از کارشناسان ارشد ” آقا و خانم فیت” راهنمایی بگیرید تا خیالتون راحت بشه.

استفاده از بریس بیشتر برای کودکان و افراد ناتوان

بریس ها تنها در مراجعینی  که به بلوغ اسکلتی نرسیده‌اند، اثرگذار هستند. اگر کودک هنوز در حال رشد ه و انحنای او بین ۲۵ تا ۴۰ درجه است، ممکن است یک بریس برای جلوگیری از پیشرفت منحنی توصیه شود.

در طراحی بریس، پیشرفت‌هایی صورت گرفته و مدل های جدیدترس که به بازار اومدن ،  زیر بازو قرار می‌گیرند نه دور گردن. انواع مختلفی از بریس ها موجود است.

هرچند که بین متخصصان نظرات متفاوتی در مورد اینکه کدام نوع بریس مؤثرتر است وجود داره،اما  مطالعات بزرگ نشان می‌ده که بریس‌ها، زمانی که با انطباق کامل استفاده می‌شوند، با موفقیت پیشرفت منحنی را در حدود ۸۰ درصد از کودکان مبتلا به اسکولیوز متوقف می‌کنن. برای اثربخشی مطلوب، بریس باید به طور مرتب بررسی شود تا از تناسب مناسب اطمینان حاصل شود و ممکن است لازم باشد تا زمانی که رشد متوقف شود، هر روز به مدت ۱۶ تا ۲۳ ساعت پوشیده شود.

 

چگونه می‌توان از اسکولیوز پیشگیری کرد؟

ما با متخصصین ” آقا و خانم فیت ” بهتون کمک میکنیم که جلوی پیشرفت این عارضه را بگیرین

رفتارهای روزمره یکی از مهم ترین عوامل در رشد اسکولیوز هست و در ادامه ما بهتون یاد میدیم که الگوهای درست در زندگی رو یاد بگیرید تا بتونید از برهم خوردن استایلتون جلوگیری کنید .

 

 

1 نظرات در مورد “درمان اسکولیوز با حرکات اصلاحی و ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس بگیرید